RSS

Fairtrade helpt koffie (cacao)boeren nauwelijks.

02 Apr

De teelt van Fairtrade-koffie heeft nauwelijks invloed op de inkomenssituatie van de koffieboeren in Oost-Afrika. Men kan dit doortrekken tot bij de cacaoboeren die het zelfde lot ondergaan.

Dat is de conclusie van een studie door de universiteit van Nijmegen, die werd uitgevoerd op vraag van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. De onderzoekers onderzochten de situatie gedurende vier jaar bij zevenhonderd koffieboeren in Kenia, Oeganda en Ethiopië. Het is de eerste diepgaande studie naar het effect van de certificering voor de boeren op het terrein. De boeren verbouwen de koffie die verkocht wordt met certificatie van een Fairtrade-label zoals Max Havelaar, of van Utz. Dat laatste label garandeert geen minimumprijs, zoals Fairtrade, maar helpt de boeren om hun opbrengst zelf te verhogen. De voornaamste conclusie is dat het effect op het inkomen van de boeren ‘bescheiden en nogal beperkt’ is. Dat komt onder meer doordat de meeste boeren niet alleen koffie verbouwen. In Kenia haalt de gemiddelde boer een derde tot een kwart van zijn inkomen uit de koffieteelt. Bovendien kan de markt maar een beperkte hoeveelheid gecertificeerde koffie aan, terwijl er veel meer wordt verbouwd. ‘Dat betekent dat maar een negende tot een twaalfde van het inkomen afkomstig is van gecertificeerde koffie’, aldus het rapport. De onderzoekers stellen ook vast dat Utz over het algemeen voordeliger is voor de boeren dan een Fairtrade-label. De prijzen die de boeren krijgen zijn hoger, tenminste in Kenia. Bovendien bestaat bij toepassing van de Fairtrade-certificaten het gevaar dat de boeren steeds meet koffie gaan verbouwen en er daardoor te afhankelijk van worden. Het onderzoek toont aan dat de boeren die ook groenten voor de lokale markt verbouwen, in financieel opzicht beter tegen een stootje kunnen.Ook stellen de onderzoekers vast de het effect van certificering na verloop van tijd kleiner wordt, omdat niet gecertificeerde boeren hun prductiemethoden ook gaan verbeteren en zo hogere prijzen krijgen. In Oeganda verdwijnt het effect zelfs helemaal. Wel blijkt dat de Utz-boeren een voorsprong kunnen behouden ten opzichte van Fairtrade-boeren.

KENNIS

Uit het onderzoek blijkt verder dat de certificering weinig effect heeft op hoe de boeren omgaan met risico en investeringen. De positie van vrouwen verandert evenmin sterk. De afhankelijkheid van opkopers neemt niet af. Van de prijs die in de winkel wordt betaald, gaat 6 tot 8 procent naar de boeren. Dat percentage blijft constant. De onderzoekers concluderen dat de opbouw van kennis over landbouwmethoden het waardevolste element is van de certificering. Omdat de certificeringsorganisaties alleen in zee gaan met coörperaties, is het moeilijk om een onderscheid te maken tussen het effect van de coörperatie en van het certificaat. De certificering is er niet in geslaagd om de boeren ervan te overtuigen dat de koffieteelt op lange termijn een winstgevende  activiteit kan zijn, concludeert het rapport. ‘Veel koffieboeren hebben liever niet dat hun kinderen de plantage overnemen’. De ontwikkelingsorganisatie Solidaridad gaat de conclusie gebruiken om haar beleid bij te sturen. ‘Certificatie en training alleen zijn niet voldoende. We moeten een bredere strategie toepassen om de koffieteelt voor  jongere boeren aantrekkelijk te maken’, zegt Karugu Macheria van Solidaridad Oost-Afrika in een persbericht. ‘Deze belangrijke studie heeft implicaties voor de de wereldwijde koffiesector.’

slide-1-638

English version

 
Leave a comment

Posted by on 02/04/2014 in Uncategorized

 

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: