RSS

Kleur in het voedsel

22 May

Doordat kleurenhealing een zeer belangrijk onderdeel was in de oude Indiase geneeskunde, trachten veel Indiërs nog steeds hun voedsel te bereiden op aloude methode, waarbij ze voor een heel palet aan kleuren kiezen, die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook de gezondheid bevordert.

Afbeelding

Kleur in het voedsel: voedsel met een mooie kleur spreekt ons erg aan, terwijl een doffe onnatuurlijke kleur ons tegenstaat. Daardoor zijn we geneigd om steeds maar weer dezelfde voedingsstoffen op tafel te zetten en dit terwijl er zoveel variatie beschikbaar is die onze gezondheid te goede komt. Kleuren schijnen elk hun eigen trilling of vibratie te hebben, met elk een specifieke functie voor het lichaam. Het is dus erg belangrijk om dagelijks kleurrijk voedsel te eten. Zie het als een vorm van ‘spelen’.

Rood voedsel: verwarmt en stimuleert. Aardbeien, appels, kidneybonen, rood vlees, tomaten, rode paprika, radijs, kersen, bessen. Lichaam: goed voor hart en bloedvaten, nieren, blaas en spieren.

Oranje voedsel: versterkt, kalmeert en is eetlustbevorderend. Mango, wortel, perzik, eigeel, pompoen, papaya, abrikozen. Lichaam: goed voor je weerstand, bloeddruk en bloedsomloop.

Geel voedsel: harmoniserend, laxerend en reinigend. Gele linzen, bonen, granen, bananen, ananas, maïs en citroenen. Geel voedsel eten werkt kalmerend en stimuleert het geluk en welzijn. Lichaam: maag, lever en zenuwstelsel.

Groen voedsel: kalmerend en rustgevend. Witte druiven, okra, koriander, erwten, bonen, komkommer, mungbonen en melkproducten. (Melk bevat de groene energie van zijn natuurlijke bron en dat is gras). Lichaam: oren, armen, spijsvertering en het hart.

Blauw voedsel: antiseptisch, slaapverwerkend en kalmerend. Rozijnen, bramen, bosbessen, pruimen en paddenstoelen. Blauw voedsel bevordert de slaap en zorgt voor ontspannen nachtrust zonder nachtmerries. Lichaam: mond, keel en de luchtwegen.

Paars voedsel: zet aan tot creativiteit en is antibacterieel. Aubergine, bieten, uien, kool en druiven. Het eten van paars voedsel is zeer sterkt kalmerend want paars is verweven met rood en blauw wat het echt voedzaam maakt. Lichaam: hoofdhuid, haar en hypofyse.

Wit voedsel: zuivert en is antiseptisch. Ui, knoflook, witte asperges, witlof, eiwit, vis, bloemkool, pastinaak, kiemen. Lichaam: prima voor cholesterol en hart.

 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: